Kdy navštívit psychologa – jaké příznaky bychom si měli hlídat?

Kdy navštívit psychologa – jaké příznaky bychom si měli hlídat?

Návštěva psychologa je stále pro mnoho lidí tabu, ačkoliv k tomu není důvod. Když vás bolí zub, objednáte se k zubaři, s bolestí zad si také bez studu zajdete na fyzioterapii, tak proč nevyhledat pomoc odborníka, pokud vás bolí duše? Přečtěte si, jaké mýty kolem psychoterapie kolují, kdy psychologa vyhledat a jak samotné sezení probíhá.

Vyhledat odbornou pomoc není nikdy ostuda

Zatímco fyzické zdravotní problémy lze snadněji prokázat, na duši si nesáhneme – nevíme, jak vypadá, jaký zvuk vydá, když se zlomí, a její léčba může trvat několik měsíců i let. Psychoterapie je často jedinou cestou, jak svou psychiku vyléčit. Přiznat si, že se necítíme dobře a potřebujeme pomoc, není ostuda. Právě naopak.

psycholog při rozhovoru s pacientem

Varovné příznaky se projevují i několik týdnů

Že je nejvyšší čas navštívit psychologa nám dává psychika najevo i v řádu týdnů. Tyto varovné signály nás často omezují v běžném životě a mohou mezi ně patřit potíže se spánkem nebo naopak touha prospat každý den, nechuť vycházet mezi lidi a potkávat se s přáteli, neschopnost pociťovat radost i stupňující se nepříjemné pocity např. stálého napětí, neurčitého nebo „iracionálního“ strachu. Čím silnější nepříjemné pocity jsou, tím rychleji je nutné vyhledat odbornou pomoc. Využít můžete služeb linek důvěry a krizových center ve svém městě.

Nejčastější mýty a předsudky

Kolem psychoterapie koluje spousta mýtů a obav, ke kterým není žádný důvod. Jaké jsou nejčastější z nich?

1. Poradím si sám/sama

Psychoterapeut vám přesně neřekne, jaký je problém a co máte dělat, naučí vás ale něco cennějšího –⁠ jak si pomoci sami. Pokud se teď ptáte, proč byste to nezvládli bez druhého člověka, odpověď je jednoduchá – když jsme ve velkém stresu a napětí, sebeobranný mechanismus psychiky brání vidět celý problém z širší perspektivy. Odborník vám pomůže tuto perspektivu vidět a také prožít znovu situace, které způsobily bolest, zpracovat je a posunout se dál.

2. Mám kamarády, kterým se mohu svěřit

Psycholog naslouchá jako nejvěrnější kamarád, jeho pozice je ale úplně jiná. Nejste přátelé, a tak mu můžete bez obav odhalit svá největší tajemství – nikomu je neprozradí. Platí pravidlo, podle kterého s vámi nesmí psychoterapeut navázat jiný vztah než čistě terapeutický, a nemůže konzultovat vaše partnery, příbuzné nebo děti. Rozdíl mezi kamarádem a odborníkem je samozřejmě i v jeho znalosti lidské psychiky a schopnosti vytvořit naprosto bezpečné prostředí pro terapii.

„Popovídání s kamarádkou nebo jiným blízkým je velmi důležité. Psychoterapie je vedena člověkem, který je schopen objektivnějšího pohledu na vaše problémy, umí s nimi pracovat a není zatížený a ovlivněný osobními vztahy. I pro pacienta je někdy snazší o problémech mluvit s někým cizím.” MUDr. Sylva Racková, Ph.D.

3.  Nejsem slaboch

Také vás v dětství rodiče vedli k tomu, abyste zatli zuby a příkoří vydrželi? Pokud se ale budete řídit tímto pravidlem a těžkosti snášet potichu a sami, jen plýtváte silami, které můžete věnovat řešení své obtížné situace. Zlomenou ruku si také nezasádrujete sami a jako projev slabošství nepovažujete ani návštěvu zubaře. Pokud chodíte na terapii, je to výhradně osobní věc a nikomu jinému se nemusíte zodpovídat.

4. Psycholog ze mě bude jen tahat peníze

Etika práce psychologa tento přístup přímo zapovídá. Terapie je o vzájemné dohodě, kdy začne psychoterapeut pracovat až poté, co ho o to sami požádáte. Na terapii nemůžete přihlásit své dítě, rodiče nebo partnera. Když si budete po určitém čase přát sezení ukončit, terapeut bude vaše rozhodnutí respektovat.

psycholog

5. Už jsem na terapii chodil/a a bylo to k ničemu

Pocit, že vám někdo nerozumí, je o to tíživější, když se jedná o školeného odborníka, kterého jste vyhledali právě proto, aby vám pomohl. Pokud už máte s psychoterapií negativní zkušenost, chápeme, že s další šancí váháte. Psycholog nicméně není jako boty, a tak nemusí sednout každému – s člověkem, ke kterému dochází na terapie vaše kamarádka nebo kolegyně, si nemusíte lidsky rozumět, což je naprosto přirozené. Najít toho pravého někdy trvá.

“Své duševní zdraví můžete podpořit i doplňkem stravy Libretto. Dvě tobolky denně obsahují správný poměr aktivních látek, které podporují zdravou a silnou psychiku.”

Jak probíhá první návštěva?

Vybrali jste si psychologa, objednali se na první sezení a nevíte, co vlastně máte očekávat? 

Na prvním sezení se zaměříte na to, s jakým problémem nebo starostmi přicházíte a co od terapie očekáváte. Je jen na vás, co terapeutovi sdělíte a co si zatím necháte pro sebe – nejdůležitější je, abyste se cítili bezpečně. Poté vám psychoterapeut sdělí, jakou formu pomoci nabízí, jakým způsobem pracuje a co od něj můžete očekávat. Pokud se rozhodnete, že chcete pokračovat a že vám přístup vyhovuje, domluvíte se spolu na dalších krocích, které vás posunou blíž k cíli. Někdy stačí pár sezení, jindy jsou třeba měsíce až roky spolupráce.
Postcovidová doba nám ukázala, jak je důležité pečovat o své psychické zdraví a vyhledat včas pomoc odborníka. Pokud o terapii čas od času uvažujete, dejte jí šanci. Je to první krok, který vás přibližuje k tomu, aby vám zase bylo dobře.

Obrátit se můžete i na projekt KPsychologovi, který vám pomůže ujasnit si, proč a jakého psychologa hledáte, nasměrovat vás a zodpovědět vám všechny otázky.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho na svém Facebooku.

S čím Vám Libretto pomůže?

Díky Librettu zvládnete každodenní povinnosti s klidnou hlavou a v dobré náladě.

Rady pro duši do vaší schránky

Zadejte váš e-mail a získejte pravidelný přísun rad pro vaši duši.

×

Nejčastěji vás zajímá

Vyhledávání na blogu

Související články

Kdy navštívit psychologa – jaké příznaky bychom si měli hlídat?

Kdy navštívit psychologa – jaké příznaky bychom si měli hlídat?

Návštěva psychologa je stále pro mnoho lidí tabu, ačkoliv k tomu není důvod….

Návrat z dovolené do kanceláře – jak se z toho nezbláznit?

Návrat z dovolené do kanceláře – jak se z toho nezbláznit?

Máte pocit, že po dovolené potřebujete ještě dalších pár dní volna? Vězte,…

Život po covidu: jak pečovat o duševní zdraví?

Život po covidu: jak pečovat o duševní zdraví?

Místo tepláků jsme oblékli úzké džíny nebo dokonce kostýmek, vrátili jsme se…

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku