Jak si udržet psychickou pohodu i v zimě?

Jak si udržet psychickou pohodu i v zimě?

Nedostatek denního světla, sychravé počasí a zima – za takových podmínek je udržet si dobrou náladu a nepropadnout splínu těžší než kdy jindy. Proč tomu tak je a jak s nepříjemnými pocity bojovat, pokud na vás přece jen dolehnou?

Málo světla = zvýšená hladina melatoninu

V zimě nás nedostatek přirozeného denního světla ovlivňuje psychicky i fyzicky – imunita je oslabená, metabolismus se zpomaluje a jsme často bez nálady. Dochází ke zvýšené tvorbě melatoninu, jehož produkce je přímo závislá právě na míře světla. Pokud se tedy cítíte, že chcete celý den zůstat v posteli, na vině je právě hormon spánku. Jak nad ním vyzrát? Přes den se co nejvíce vystavujte slunečnímu světlu a večer naopak omezte modré světlo zářících obrazovek telefonů, televizí a počítačů, které uvolňování melatoninu zastavuje.

Svíčky a světelná terapie? Seveřané ví, jak na to

Inspiraci na to, jak se vyrovnat s nedostatkem světla, můžeme najít u obyvatel severských zemí. V jejich oknech svítí lampy a svícny a v téměř každé domácnosti hoří svíčky, které díky žlutému světlu působí pozitivně na psychiku a navíc přispívají k příjemné atmosféře. Když se nepříjemné pocity přeci jen stupňují, vyráží Skandinávci na světelnou terapii, která spočívá v působení jasného, plnospektrálního světla. Používá se při psychických potížích, pomáhá k odbourávání stresu a vyrovnává poruchy biorytmu. 

Terapie světlem se začíná více rozmáhat i u nás. Pokud na vás znovu padne špatná nálada a nepomohou ani voňavé svíčky, zkuste se podívat, jestli si na ni nemůžete zajít právě ve vašem městě.

Terapie světlem se začíná více rozmáhat i u nás.

Jak na zimní blues?

Vyšší míra stresu, nervozity a prohlubující se nepříjemné pocity a obavy jsou pro podzimní a zimní období typické a postihují velkou část společnosti. Tento stav dokonce dostal svůj vlastní název a odchází zpravidla až se začátkem jara. Jak proti zimnímu blues bojovat, pokud nechcete upadnout do několika měsíců trvající letargie? Hladinu serotoninu vám zvedne procházka na čerstvém vzduchu a cvičení. Pokud to počasí nedovolí nebo venkovnímu sportu zrovna neholdujete, zkuste jógu, kterou se nejen skvěle protáhnete, ale také si vyčistíte hlavu.

Doplňte tělu potřebné látky

V temných zimních měsících více než kdy jindy důležité dodávat tělu potřebné látky, ideálně pestrou stravou. Volbou můžou být i doplňky stravy, které v sobě kombinují vyváženou formou hned několik vitamínů a minerálů. Mezi ty nejdůležitější patří vitamín D, podílející se na kognitivních funkcích mozku a tvorbě serotoninu a vitamín E, chránící před oxidativním stresem. Náš organismus se neobejde ani bez omega-3 mastných kyselin, které si nedokáže sám vyrobit a které přispívají k normální činnosti mozku. Nezapomeňte ani na hořčík pro podporu normální psychické činnosti a snížení únavy a vyčerpání.

Žena bere tabletku hořčíku pro snížení únavy a vyčerpání.

Psychickou pohodu i v zimních měsících můžete podpořit doplňkem stravy Libretto. Dvě tobolky denně obsahují vyvážený poměr kvalitních a udržitelně získaných omega-3 mastných kyselin, hořčíku, kyseliny listové a vitamínu E, látek pro zdravou duši.

6 tipů pro udržení duševní pohody

  • Využijte slunečných dnů a vyrazte do přírody.
  • Nastavte si pravidelný spánkový režim a spěte alespoň 7 hodin denně.
  • Jezte dostatek ovoce a zeleniny s obsahem kyseliny listové a vitamínu C.
  • Víkendy věnujte relaxaci a odpočinku.
  • Najděte si nový koníček, který vás bude bavit.
  • Pokud se nepříjemné pocity prohlubují, zvažte návštěvu psychologa.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho na svém Facebooku.

S čím Vám Libretto pomůže?

Díky Librettu zvládnete každodenní povinnosti s klidnou hlavou a v dobré náladě.

Rady pro duši do vaší schránky

Zadejte váš e-mail a získejte pravidelný přísun rad pro vaši duši.

×

Nejčastěji vás zajímá

Vyhledávání na blogu

Související články

Jak si udržet psychickou pohodu i v zimě?

Jak si udržet psychickou pohodu i v zimě?

Nedostatek denního světla, sychravé počasí a zima – za takových podmínek je udržet si dobrou náladu a nepropadnout splínu těžší než kdy jindy. Proč tomu tak je a jak s nepříjemnými pocity bojovat, pokud na vás přece jen dolehnou?

Vánoce nemusí znamenat stres – užijte si je v klidu a pohodě

Vánoce nemusí znamenat stres – užijte si je v klidu a pohodě

Štěstí přeje připraveným – a těm se seznamem Jde vám hlava kolem jen…

Kdy navštívit psychologa – jaké příznaky bychom si měli hlídat?

Kdy navštívit psychologa – jaké příznaky bychom si měli hlídat?

Návštěva psychologa je stále pro mnoho lidí tabu, ačkoliv k tomu není důvod….

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku